Turniej rycerski w Grodzie Byczyna

Autor: duszek Data: 2 maja 2009 Kategoria: Opolszczyzna

Idąc za ciosem, ruszyliśmy dziś na kolejną rodzinną wycieczkę. Tym razem nasze 8 stóp postawiliśmy na Ziemi Opolskiej. A okazją ku temu był Międzynarodowy Turniej Rycerski w Grodzie Byczyna.

Bractwo konne

Turniej odbywa się corocznie w długi majowy weekend, a jego uczestnicy ściągają z wielu europejskich bractw rycerskich. W tym roku można było podziwiać rycerzy i damy nie tylko z Polski, ale także m.in. z Niemiec, Belgii, Hiszpanii, Czech, Ukrainy i Białorusi.

Turniej łuczniczy

W sumie w Byczynie zjawiło się ponad 100 historycznych postaci. A nam szczególnie podobało się to, że tak bardzo się identyfikują z tym rycerskim światem i to zarówno starsi, młodzi, jak i maluchy. Prawdziwa rycerska rodzina.

Najważniejszym punktem dnia był turniej walk rycerskich. Oj, rywalizacja była zażarta…

Turniej rycerski

To był naprawdę miło i ciekawie spędzony dzień. No cóż, nawet my na chwilę poczuliśmy się jak w czasach rycerzy i ich dam :)

Ale pobyt w Grodzie był przede wszystkim wspaniała zabawą i odrobiną lekcji historii dla naszych rycerzyków

Kamil i Dawid

A tu jeszcze link do relacji TVP Opole i zadanie dla uważnych ;)

kliknij, by obejrzeć film

Cystersi z Lubiąża

Autor: duszek Data: 20 kwietnia 2009 Kategoria: Dolny Śląsk

Ten wyjazd miał być małym testem przed naszymi dalszymi “wyprawami”. Tuż po śniadaniu wsadziliśmy chłopaków do auta i ruszyliśmy w stronę Lubiąża. Piękna słoneczna pogoda i wprost buchająca wokół wiosna sprawiły, że podróż przypominała bardziej wyjazd na letnie wakacje, niż wiosenny piknik.

Klasztor w Lubiążu zachwycił nas swoim ogromem (to drugi co do wielkości obiekt tego typu w Europie) i pięknym położeniem nieopodal brzegów Odry.

Posąg w klasztornym parku

Do sal można wejść tylko o pełnych godzinach, więc stawiając sie na miejscu o 12:03, chcąc nie chcąc spędziliśmy godzinkę w klasztornym parku. Tu na piknikowym kocu łapaliśmy wiosenną opaleniznę.

Główna fasada

Niezaprzeczalnym atutem klasztoru (dziś już nie pełniącego tej roli) jest bardzo miła i kompetentna obsługa. Szczerze polecamy krótkie, ale interesujące opowieści tutejszych przewodników. Choć w obiekcie udostępnione do zwiedzania są zaledwie 4 miejsca, to warto dla nich poświęcić kilkadziesiąt minut.

Zwiedzanie rozpoczyna się od Jadalni Opata, ale to tylko wstęp do prawdziwej uczty dla zmysłów, którą stanowi widok Sali Książęcej. Stanowi ona wspaniały przykład architektury baroku, gdzie niepodzielnie królowała symetria. I to do tego stopnia, iż  w imię zachowania symetrii, w Sali zamontowano np. dodatkowe drzwi (za którymi de facto jest tylko ściana).

Sala Książęca

Kolejnym etapem zwiedzania był Kościół p.w. NMP, dziś i on nie pełniący już swojej roli, ogołocony ze wszelkich ozdób, wciąż jednak pozostający miejscem spoczynku kilkudziesięciu książąt. Nas zachwycił swoją surowością i świetlistym wnętrzem.

Kościół pw. NMP

Swój pobyt w klasztorze zakończyliśmy w Refektarzu, gdzie zakonnicy w całkowitej ciszy spożywali jeden (tak, tak - jeden jedyny) posiłek dziennie. Dobrze, że przynajmniej w pięknym otoczeniu.

Refektarz

Kilka słów podsumowania:

• wspaniała propozycja na krótką rodzinną wycieczkę,
  • warto pamiętać o tym, że do obiektu można wejść wyłącznie w grupie z przewodnikiem o pełnych godzinach,
  • posiłek po zwiedzaniu można zjeść w “Karczmie Cystersów” mieszczącej się tuż obok klasztoru.

Oj, jak miło, że nie musimy jak Cystersi wstawać o 3:30 :)

8 stóp, czyli nasze rodzinne wycieczki

Autor: duszek Data: 20 kwietnia 2009 Kategoria: Bez kategorii

Od dawna planowaliśmy te nasze weekendowe eskapady. Wcale nie gdzieś daleko. W zasięgu kilku godzin podróży samochodem. I teraz, gdy Dawid ma już 3,5 roku, a “prawie dorosły” Kamil skończył 9, możemy zacząć realizować plan podboju spokojnego dotąd kraju. A więc… zabieramy nasz ekwipunek, zakładamy buty na nasze 8 stóp i wyruszamy…

blogi | forum dla rodziców | zdrowie i pielęgnacja dziecka | ciąża i poród | przepisy kulinarne